SWOT-analyse
3 minuten
-jorick
SWOT-analyse is een strategisch hulpmiddel. Het wordt gebruikt om een zijn sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen van een bedrijf of organisatie te bepalen. Het is een handige methode om de huidige positie van een bedrijf te begrijpen en om te bepalen waar het naartoe wil en kan gaan
Uitleg:
SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. De SWOT is relevant voor elke organisatie die een strategisch plan opstelt. Het kan ook nuttig zijn voor individuen die hun persoonlijke doelen willen bepalen [LINK naar ander artikel]. De SWOT-analyse kan helpen bij het identificeren van de belangrijkste factoren die van invloed zijn op de prestaties van een bedrijf en bij het bepalen van de meest geschikte strategie om te volgen.
Bijvoorbeeld: Als de naamsbekendheid van het bedrijf laag is, dan bestaat de kans dat klanten niet weten dat je bestaat en dus geen producten kopen. Naamsbekendheid is een interne factor, je hebt er namelijk invloed op. Een lage naamsbekendheid is dus een zwakte.
De interne factoren: sterktes en zwaktes
Sterktes en zwaktes zijn interne factoren, zoals financiële middelen, merkbekendheid, technologie, personeel, infrastructuur, etc.
De externe factoren: kansen en bedreigingen
Kansen en bedreigingen zijn externe factoren, zoals veranderende marktomstandigheden, economische trends, veranderingen in regelgeving of concurrentie.
Werkwijze:
Stap 1: Onderzoek welke interne factoren er zijn en maak hiervan een lijst. Bepaal welke punten je wilt opnemen in de analyse
Stap 2: Onderzoek welke externe factoren er zijn en maak hiervan een lijst. Bepaal welke punten je wilt opnemen in de analyse
Stap 3: Bepaal voor elke factor of het een sterke, zwakte, kans of bedreiging is en plaats ze in de SWOT-tabel.
*Stap 4: Om de factoren in een SWOT-analyse te wegen, kan je een confrontatiematrix maken. Meer daarover vind je in dit [link] artikel
De SWOT-tabel:
In de SWOT-tabel voer je de verschillende factoren in per kwadrant. Let op dat je jezelf hierbij beperkt tot de hoofdlijnen. Welke factoren zijn het belangrijkst en moeten écht opgenomen worden in de tabel?
Samengevat:
Een SWOT-analyse is een tool om sterke en zwakke punten in kaart te brengen. Hierdoor begrijpen bedrijven/organisaties beter welke kansen en bedreigingen van invloed zijn op hun prestaties. Door deze factoren te onderzoeken, kunnen bedrijven/organisaties strategieën en acties aanpassen om hun doelen te bereiken.
SWOT staat voor: Strenghts (sterktes), Weaknesses (zwaktes), Opportunities (kansen) en Threaths (bedreigingen).