Selecteer een pagina

Just Do It. De slogan van Nike

3 minuten

-

jorick

Het is een van de meest iconische en herkenbare slogans in de geschiedenis van marketing en reclame. De slogan “Just Do It” van Nike.

Het begon allemaal in 1988

De slogan werd in 1988 geïntroduceerd door het Amerikaanse sportkledingmerk Nike en werd al snel synoniem met het merk en zijn filosofie. De bedenker van de slogan was Dan Wieden, medeoprichter van het reclamebureau Wieden+Kennedy. Wieden kwam op de slogan tijdens een gesprek met Nike-oprichter Phil Knight, waarbij Knight sprak over de dingen die atleten moeten overwinnen om te slagen. Wieden vatte de essentie samen in de drie woorden “Just Do It”.

Het idee achter de slogan

De gedachte achter de slogan is dat als je een doel voor ogen hebt, je het gewoon moet doen en niet moet laten belemmeren door angsten, twijfels of excuses. Het gaat om het overwinnen van beperkingen en het bereiken van prestaties, of je nu een professionele atleet bent of iemand die gewoon actief en gezond wil leven.

De slogan heeft een aantal legendarische reclamecampagnes opgeleverd, waarin atleten van over de hele wereld centraal stonden. De campagnes bevatten vaak krachtige en inspirerende beelden van atleten die hun grenzen verleggen en hun dromen najagen, en werden ondersteund door de pakkende en onvergetelijke “Just Do It” tagline.

Slogan, Payoff of Tagline?

Het verschil tussen een slogan, tagline en payoff is subtiel, maar belangrijk. Een slogan is een korte en pakkende zin die een merk of product samenvat, terwijl een tagline een meer specifieke boodschap communiceert die vaak gebruikt wordt in reclamecampagnes. Een payoff is een variant op een tagline, waarbij een belofte of voordeel van het product of de dienst wordt benadrukt.

In het geval van Nike is “Just Do It” de slogan die het hele merk en zijn filosofie samenvat, terwijl de “Just Do It” tagline wordt gebruikt om specifieke reclamecampagnes te ondersteunen. De payoff kan bijvoorbeeld zijn “Just Do It en voel je onoverwinnelijk” in een advertentie voor sportschoenen.

Inspireren

De slogan “Just Do It” van Nike is een krachtige en inspirerende boodschap die de essentie van het merk samenvat en atleten van over de hele wereld heeft geïnspireerd om hun grenzen te verleggen en hun dromen na te jagen. Het is een voorbeeld van hoe een eenvoudige en pakkende boodschap een krachtig merkimago kan creëren.


Relevante lessen

Duits - Leesvaardigheid

Bekijk les € 79,99
Gratis

Digitaal werken MBO

Rechten voor MTL

Bekijk les € 79,99